اخبار
1398/7/20 شنبه
دانشگاه پیام نور مرکز پاکدشت برگزار کرد
کارگاه آموزشی رویکردی تحلیلی بر سبک زندگی امام خمینی حجت الاسلام والمسلمین دکتر روح الله جلالی، تاریخ پژوه و اُستاد دانشگاه در مرکز پاکدشت
کارگاه آموزشی رویکردی تحلیلی بر سبک زندگی امام خمینی حجت الاسلام والمسلمین دکتر روح الله جلالی، تاریخ پژوه و اُستاد دانشگاه در مرکز پاکدشت برگزار شد.
در این کارگاه حجت الاسلام والمسلمین دکتر روح اله جلالی ابتدا بحث را  با این سوال از مخاطبان آغاز کرد:
از نظر ما، شرترین و پست‌ترین جنبندگان و موجودات عالم کدامند؟ سوسک یا شپش یا کفتار یا سگ هار؟!
قرآن به ما می‌گوید: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لا یَعْقِلُونَ »!‌َ همانا بدترين جنبندگان نزد خداوند، (كسانى هستند كه نسبت به شنيدن حقّ) كران (و نسبت به گفتن حقّ) لال‌هايند، آنها كه تعقّل نمى‌كنند. آدمی به هر میزان که از قوه عاقله خویش بهره نبرد موجب شر است.
در دین مبین اسلام، پایه اساسی و زیربنایی رشد و کمال و فرار از گمراهی، عقلانیت و اندیشیدن است. اصل هستی‌شناسی و جهان‌بینی انسان، در کلام خداوند مبتنی بر تعقل، تدبر و تفکر است. قرآن نشانه‌های متذکر شده را فقط برای اهل اندیشه و خرد مفید ارزیابی می‌کند .
 حجت الاسلام جلالی اظهار داشت؛ وقتی انواع تعاریف عقل را بررسی می‌کنیم در می‌یابیم که عقل غیر از هوش و به معنای تجزیه و تحلیل دریافت‌ها و مهارت انتخاب خوب‌تر، میان خوب و خوب‌تر و انتخاب بد، میان بد و بدتر است. به عبارت دیگر فرد هر چقدر عاقل‌تر باشد بهترین سودآورترین‌ها را انتخاب نموده و متمرکز بر تصمیمات درازمدت‌تر است. قرآن صاحبان عقل را انتخاب‌کنندگان احسن اقوال و تبعیت‌کنندگان از آن انتخاب بهتر می‌داند . پشتوانه عقل، علم است و علم موجب کمک به عقل برای انتخاب احسن می‌باشد.
عقلانیت و تدبر با ممارست و تمرین به دست می‌آید. بایستی با تمرین آموخت که سخت پذیرفت و سخت رد کرد، بلکه با تعمق و سنجش با پدیده‌ها مواجه شد.
معتقدیم که هر سه عقلانیت معرفتی، اخلاقی یا قدسی و ابزاری در سیره و سبک زندگی امام‌خمینی مشهود است.
بسیاری از بزرگان همچون آیت‌الله صدوقی معتقد بودند که کرامت بزرگان به عقلانیت آنان است و می‌گفتند: «ما عقل کاملی در ایشان (امام‌خمینی) سراغ داریم. امام خمینی به قدری در امور دینی و دنیوی روشن هستند که اگر بخواهیم ایشان را با عقلا و دانشمندان دنیا مقایسه کنیم، این مقایسه بین دریا و قطره است».
این تاریخ پژوه و اُستاد دانشگاه  در پایان اظهار داشت :وقتی برای امام‌خمینی شروح متعددی از یک بحث فقهی تقدیم کردند ایشان یک شرح را انتخاب کردند و فرمودند: «همه را ببرید باید خودم[هم] فکر کنم، کسی که این همه شرح را نگاه کند برایش مجال فکر کردن باقی نمی‌ماند».

تمامی حقوق برای دانشگاه پیام نور محفوظ می باشد .

www.pnu.ac.ir