برگزیده‌ها
1396/11/4 چهارشنبه
دومین همایش ملی آموزش محیط زیست با حضور رییس دانشگاه پیام نور استان تهران
دومین همایش ملی آموزش محیط زیست با حضور رییس دانشگاه پیام نور استان تهران

دومین همایش ملی و چهارمین نمایشگاه تخصصی آموزش محیط زیست با حضور دکتر سعدالله نصیری قیداری؛ دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، دکتر محمد علی کریمی؛ معاون پژوهش و فناوری، حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق جمشیدی راد؛ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه پیام نور، دکتر اکبر رنجبرزاده؛ دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، دکتر علی باقری؛ سرپرست سابق دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر علی جمشیدی؛ رئیس دانشگاه پیام نور استان تهران، دکتر عنایت الله نجیب زاده؛ رئیس دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب و دکتر مرادی معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه پیام نور استان تهران در دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب برگزار شد.در این مراسم از لوگوی کرسی یونسکو در دانشگاه پیام نور نیز رونمائی شد.

در این همایش که دکتر شبیری عضو علمی دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب به عنوان رئیس کرسی یونسکو در آموزش محیط زیست و دبیر علمی این همایش به تاسیس کارشناسی ارشد آموزش محیط زیست از حدود ده  سال گذشته در دانشگاه پیام نور استان تهران اشاره کرد و افزود: دانشگاه پیام نور با بیش از ۵۰۰ فارغ التحصیل این رشته، به عنوان یک قطب برای مشارکت در پروژه های ملی و بین المللی مطرح است.


دبیر علمی همایش ملی آموزش محیط زیست با اعلان خبر راه اندازی پژوهشکده آموزش محیط زیست در آینده ای نزدیک توسط دانشگاه پیام نور، اظهار داشت: افتتاح این مرکز علمی، دانشگاه پیام نور را به عنوان قطب آموزش محیط زیست مطرح می کند.

رییس کرسی یونسکو در آموزش محیط زیست در دانشگاه پیام نور استان تهران با اشاره به این که کرسی های یونسکو به دانشگاه های تخصصی واگذار می شود،خاطر نشان کرد: چهاردهمین کرسی یونسکو به دانشگاه پیام نور واگذار شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور در این همایش با اشاره به بهره گیری دانشگاه پیام نور از سبک آموزشی ترکیبی و نیمه حضوری،اظهار داشت: تخصیص این جایگاه در دانشگاه پیام نور با توجه به سبک آموزشی ترکیبی و نیمه حضوری آن دارای سنخیت بسیار خوبی است، زیرا این دانشگاه با بهره گیری از روشهایی که منجر به حداقل حضور فیزیکی دانشجویان می شود، نقش مؤثری در پیاده سازی بحث آموزش سبز در کشور دارد.

دکتر کریمی ضمن اشاره به مهمترین منابع آلوده کننده محیط زیست؛ ساختمانها، حمل و نقل و صنایع، اظهار امیدواری کرد تا کرسی یونسکو در آموزش محیط زیست با همکاری شبکه آموزشی گسترده دانشگاه پیام نور بتواند در راستای اصلاح رویکرد این منابع آلوده کننده زیست محیطی گام های موثری بردارد.

در ادامه همایش، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، با ذکر توضیحاتی پیرامون چکونگی اختصاص کرسی های یونسکو به دانشگاه ها، از اهمیت اختصاص این کرسی به دانشگاه پیام نور سخن گفت و در خصوص آموزش محیط زیست بیان داشت: چهار و نیم میلیارد روی این زمین کار شده ، دقیق تنظیم شده و  اگر تغییری در آن به وجود بیاید، زمین به هم می ریزد. در صد سال اخیر، تنها یک درجه دمای زمین تغییر کرد، این همه گرفتاری گرمایش زمین ایجاد شده است.

دکتر سعدالله نصیری قیداری با ذکر این نکته که تمدن و حیات در عالم تنها بر روی زمین است، افزود: اگر بخواهیم روی یک ستاره حیات ایجاد کنیم که پارمترهای اختر فیزیکی یا بیولوژیکی خود را هم نیاز دارد، 1000 سال نوری باید در فضا حرکت کنیم که امکان آن نیست. یعنی ما باید بدانیم در فضا و زمان در کجا قرار داریم. هفت و نیم میلییارد نفر روی زمین زندگی می کنیم و  این نقطه صفری است در مقابل عالم. با این وجود، تمهیدات بسیار دقیقی خداوند فراهم نموده تا ما روی زمین زندگی کنیم و باید شکرگزار، قدردان و به طور دقیق مراقب آن باشیم و مراقبت از آن با آموزش محقق می شود. هر فردی با هر تخصصی، از زاویه دید آن تخصص باید روی این موضوع کار کند. همه علوم را باید به کار بگیریم.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکید کرد:در این صد سال اخیر به اندازه تمام تاریخ به زمین آسیب زده ایم. با این سرعت پیش برویم عن قریب حیات روی زمین منقرض خواهد و این حرف بسیار جدی است.همه اساتید وظیفه دارند این تبادل افکار را انجام دهند و آموزش محیط زیست را به طور دقیق و فنی به همه منتقل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق جمشیدی راد؛ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه پیام نور با اشاره به آیات قرآن کریم و ادیان الهی درباره محیط زیست اذعان داشت: اسلام برای ارتباط با محیط زیست و استفاده از آن قوانینی وضع کرده و آیات بسیاری هم انسان ها را به مطالعه و شناخت طبیت فراخوانده و خواسته که انسان به فکرش خطور نکند که محیط زیست را به خطر بیندازد. قرآن کریم انسان را  نسبت به محیط زیست مسوول دانسته است.

دکتر جمشیدی؛ رییس دانشگاه پیام نور استان تهران در حاشیه این همایش در خصوص چگونگی شکل گیری این همایش اظهارداشت: این همایش ملی به پیشنهاد جناب آقای دکتر شبیری عضو محترم علمی دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب در شورای پژوهشی دانشگاه پیام نور استان تهران مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت و پس از تصویب به سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور ارسال و در سیصد و هفتاد و یکمین جلسه شورای پژوهشی مورخ 28/3/96مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت.

دکتر اکبر رنجبرزاده؛ دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و دکتر علی باقری؛ سرپرست سابق دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست دیگر سخنرانان این همایش بودند.

گفتنی است این همایش  تا روز پنجشنبه؛ پنجم بهمن ماه با برگزاری پنل های آموزشی و کارگاههای تخصصی  ادامه دارد.





تمامی حقوق برای دانشگاه پیام نور محفوظ می باشد .

www.pnu.ac.ir