اخبار
1398/8/22 چهارشنبه
به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و هفته وحدت
نشست هم اندیشی اعضای هیات علمی استان تهران با عنوان چالش های پیش روی وحدت امت اسلام

.

به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و هفته وحدت نشست هم اندیشی اعضای هیات علمی استان تهران با عنوان"چالش های پیش روی وحدت امت اسلام"در سالن شورای دانشگاه پیام نور استان تهران برگزار شد.
در این نشست، محسن پاک آیین معاون امور بین الملل دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری سخنان خود را با عنوان دیپلماسی وحدت مذاهب اسلامی از منظر رهبر انقلاب آغاز کرد.
وی  با اشاره به این نکته که یکی از کارهای مهم در ارتباط با دیپلماسی وحدت باید انجام شود، نظریه سازی است، به توضیحاتی پیرامون واژه دیپلماسی که به معنای هنر کاهش اختلافات و تقویت دوستی و تقویت ارتباط بین دولت ها و ملت هاست و اهمیت یک دیپلماسی فعال در مناسبات  پرداخت.
همچنین با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم که یکی از ملزومات رسیدن به تمدن نوین اسلامی را وحدت اسلامی دانسته اند، با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان به تبیین مفهوم و ضرورت وحدت اسلامی پرداخت.
این نشست جلسه با بیان نظرات و سوالات اساتید و پاسخ به آنان ادامه یافت.
ابتدا حجت الاسلام والمسلمین حسینی؛ مسئول نهاد مقام معظم رهبری ضمن عرض خیر مقدم و تبریک مناسبت، اظهار داشت: به نظر میرسد، در مقوله تقریب مذاهب سه گروه مختلف وجود دارند.۱. افرادی که مخالف وحدت هستند (مانند کسانی که علنا لعن میکنند) ۲. افرادی که موضعشان را به درستی آشکار نمی کنند. ۳. افرادی که بین دو مقوله لعن و تبری و حفظ وحدت شیعه و سنی جمع می کنند و از  سخنران این نشست خواست نظرشان را در خصوص پیاده روی اربعین بیان نمایند، هم چنین درخصوص مطلبی که درباره جنگ و خونریزی در آخرالزمان از قول نومحافظه کاران نقل شده بود،  توضیحاتی ارائه شود.
سپس دکتر محمودی گفت: با توجه به موقعیت کشور عربستان از نظر همسایگی با ایران و همچنین مسلمان بودن آنها و قرار داشتن دو شهر مهم مسلمانان در این کشور، آیا دیپلماسی وحدت برنامه ای برای ارتباط با عربستان دارد یا خیر؟
ابراهیمی توضیحاتی در خصوص اقدامات اردوغان در ترکیه و خصومت با کردها را خواستار شد.
دکتر دیانی بیان داشت: مبانی نظری و روانشناختی بحث وحدت  چیست و آیا تلاش برای حل برخی از اختلافات شیعه و سنی که ممکن است بر روی وقایع تاریخی، محوری که مسلمانان را با هر مذهبی دورهم جمع می کند کارساز نخواهد بود؟
دکتر جعفری تجربیات زندگی با اهل سنت در خوابگاه دانشجویی لبنان و هم چنین اتحاد شیعه و سنی در کردستان اشارخ کرد.
دکتر درویشی این پرسش را مطرح کرد که آیا تاکنون ساختاری برنامه ریزی شده است که ما در خاور میانه حول محور اقتصاد متحد شویم؟ با توجه به اینکه همه ما مسلمانیم و همسایه ایم و منافع مشترک داریم ایده تشکیل یک ایالات متحده اسلامی می تواند مفید باشد. دکتر صفری درخصوص سیاست گذاری های داخلی به این سوال پرداخت که آیا فکری برای چهارچوب های فکری موجود در کشور کرده ایم؟ و تجربیات دهه های گذشته درخصوص موضوع چه استفاده هایی شده است؟
 در خلال مباحث و پرسش و پاسخ ها،  کلیپ هایی با موضوع وحدت امت اسلام از بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری پخش شد.

هم چنین سخنران این نشست،  کتاب " خونی که لعل شد" از بیانات مقام معظم رهبری  را معرفی و حاضران را دعوت به مطالعه کتاب نمود.
در پایان این نشست،  برنامه آتی نشست هم اندیشی در روز پنجم آذر با موضوع رسالت استاد بسیجی،به حاضران در جلسه توسط دکتر قربانی؛ دبیر هم اندیشی اساتید اطلاع رسانی شد.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر