اخبار
1397/11/8 دوشنبه
دانشگاه پیام نور از زبان فاطمه عباسی؛ هنرمند برتر قرآنی
دانشگاه پیام نور در عین کیفیت بالای آموزشی، اهمیت ویژه ای برای فعالیت های قرآنی قائل است

.

فاطمه عباسی ؛دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب که  پیش از این، در سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور، رتبه دوم را در رشته نقاشی کسب کرده است،  در گفت و گو با  روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان تهران اذعان داشت: دانشگاه پیام نور در عین کیفیت بالای آموزشی، اهمیت ویژه ای برای فعالیت های قرآنی قائل است.

 

متن این گفت و گو در ادامه آمده است:

لطفا خود را معرفی کنید و از سوابق تحصیلی تان گویید.

با عرض سلام،  فاطمه عباسی هستم دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب و مقطع کارشناسی را هم در همین رشته و همین دانشگاه گذرانده ام. در حال حاضر همزمان با تحصیل در یک شرکت دانش بنیان شاغل هستم.

در زمینه نقاشی فعالیت دارم. قبل از شغل فعلی ام هم، مدتی دبیر هنر بودم. نقاشی را با تکنیک رنگ روغن و آبرنگ و مینیاتور هم کار می کنم. امسال در سی وسومین جشنواره سراسری قرآن وعترت دانشجویی شرکت کردم و  در مرحله کشوری موفق به کسب رتبه دوم در رشته نقاشی شدم.

درباره اثری که خلق کردید و موفق به کسب رتبه دوم جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور شد، توضیح بدهید.

این اثر، تابلوی نقاشی رنگ روغن با موضوع فرهنگ ایثار وشهادت است. این تابلو در واقع نمایی از یک سقاخانه ست که به تمثال حضرت ابولفضل (ع) مزین شده. دیوار سقاخانه با کاهگل پوشیده شده که بتواند تداعی کننده فضای اصلی نقاشی باشد  و برای واقعی شدن کار یک قفل به نرده های نقاشی شده تابلو دوخته شده است.

از چه سنی فعالیت قرآنی داشتید و چرا به کار در زمینه قرآن و عترت روی آوردید؟

از کودکی با قرآن مانوس بودم. خواندن قرآن را در کنار مادربزرگ عزیزم فراگرفتم. در مدرسه هم درمراسم ها و مسابقات مختلف شرکت داشتم.

به نظر من انس با قرآن بهترین و با فضیلت ترین اعمال است.از خواندن وقرائت قرآن وحفظ وآشنایی با مفاهیم وترجمه گرفته تا الهام گرفتن برای خلق آثار هنری. همه وهمه باعث خیر وبرکت در زندگی انسان می شود. پیامبر اکرم هم در حجه الوداع فرمودند: " من از میان شما می روم و دو گوهر گرانبها میان شما می گذارم. قرآن و اهل بیت" و از امت اسلام خواستند که تا کنار حوض کوثر، این دو را رها نکنند. داشتن این دو گوهر در زندگی این دنیایی ما هم واقعا برکات بسیاری دارد.انس با قرآن باعث سلامت روح وحتی جسم انسان می شود ودر مجموع حال خوبی را برای ما ایجاد می کند.

به عنوان یک خواهر کوچکتر از همه دانشجویان تقاضا می کنم از قرآن و راهنمایی های این کتاب بزرگ غافل نشوند البته اول به خودم توصیه وتاکید می کنم. دیگر اینکه با توجه به شرایط فرهنگی موجود که  هرروز در معرض یک دسیسه فرهنگی هستیم، تنها راه و بهترین راه  سلامت زیستن را انس وعمل به قرآن کریم و پیروی از دستورات و سیره ائمه معصومین- علیهم السلام- می دانم که انشالله همه ما بتوانییم به آن عمل کنیم.

انگیزه شما برای شرکت در جشنواره قرآن وعترت چه بود و اساسا چرا باید بخش های دیگری هم علاوه بر حفظ، قرائت و مفاهیم، در جشنواره قرآن و عترت باشد؛ ازجمله همین بخش هنری که شما شرکت کردید و مقام آوردید؟

خواستم به عنوان یک فرد کوچک، تاثیرگذار باشم.خیلی خوب است که چنین بخش هایی هم در جشنواره وجود دارد. این کمک می کند تا افراد دیگری غیر از قاریان و حافظان قرآن کریم و کسانی که در زمینه قرآن و عترت مطالعات تخصصی دارند، بتوانند با تخصص، هنر یا توانمندی خودشان همان معانی و مفاهیم را برای جامعه به تصویر بکشند و گامی هر چند کوچک در راستای بالا بردن معرفت دینی بردارند و ذهن ها را در نگاه و مواجهه با آثار خودشان به سمت قرآن و عترت سوق بدهند. شاید همین مقدمه ای برمعرفت بیشتر افراد باشد.

 به نظر من دانشجویان هنرمند موضوعات قرآنی را در راس برنامه های هنری خود قرار دهند تا علاوه برداشتن حس حظ عالی و معنوی برای خودشان، بتوانند مفاهیم و الگوهای اسلامی را به جامعه خود القا کنند.

چطور در کنار تحصیل می توانید در فعالیت های هنری و قرانی به صورت حرفه ای بپردازید در حالی که گفتید شاغل هم هستید؟

دانشگاه پیام نور این فرصت را به من داد که همزمان با تحصیل، شاغل باشم و به فعالیت هنری هم بپردازم. از آنجایی که در تمام مدت تحصیلم هم در کارشناسی وهم در ارشد، شاغل بودم؛ بسیار خوشحالم که این دانشگاه متناسب با شرایط شاغلین وجود دارد و من می توانم ادامه تحصیل بدهم. بسیاری از دانشجویان دانشگاه پیام نور افراد مستعد و توانمندی هستند که به خاطر شاغل بودن یا فعالیت حرفه ای در رشته ای خاص، تحصیل در دانشگاه پیام نور را به خاطر اجباری نبودن حضور در کلاس ها انتخاب می کنند؛ جدای از اینکه وقتی با دانشجویان دانشگاه های دیگر صحبت می کنم می بینم که دانشگاه پیام نور، نظم وسختگیری های تحصیلی خوبی دارد که البته این نظم و سخت گیری باعث بالا بودن سطح علمی دانشجویان این دانشگاه شده است.

یک علت مهم بالا بودن کیفیت علمی این دانشگاه این است که  آزمون های پایان ترم دانشگاه پیام نور از سطح بسیار بالایی برخورداراست و به صورت تستی و سراسری برگزار می شود و اگر دانشجو با مطالعه کامل و تسلط در روز آزمون حاضر نشود تقریبا می توانم بگویم قبولی وی در آزمون غیر ممکن است. منابع و کتاب های این دانشگاه هم خیلی قوی هستند. ضمنا از همه مهم تر از اساتید مجربی بهره می برد.

در کل، دانشگاه پیام نور با یک کیفیت بالای علمی،  این فرصت را برای همه دانشجویانش به وجود آورده که بتوانند در کنار تحصیل، اشتغال داشته باشند و به فعالیت مورد علاقه شان هم بپردازند.

فعالیت های  فرهنگی و فوق برنامه  و بخصوص قرآنی در دانشگاه پیام نور چطور است؟

حضور بنده و امثال بنده شاخص روشنی برای فعالیت های فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه است. در همه رشته ها، انجمن های علمی فعال هستند و موفقیت های زیادی کسب می کنند. کانون های فرهنگی و هنری متعددی هم در دانشگاه وجود دارند که به صورت تیمی و گروهی فعالیت می کنند. فوق برنامه های خیلی خوبی در دانشگاه برگزار می شود.

خود من هر وقت به دانشگاه می روم با حجم زیادی از پوستر های جدید از فعالیت های فوق برنامه دانشگاه مواجه می شوم؛ طوری که فرصت نمی کنم همه آن ها بخوانم؛ ولی در همه زمینه ها و رشته ها هست. همینطور دوره های آموزشی آزاد خیلی خوبی هم در دانشگاه با کمترین هزینه برگزار می شود که من در چند تای آن ها شرکت کردم و عالی بود.

درباره فعالیت های قرآنی دانشگاه هم باید بگویم که دانشگاه پیام نور در عین کیفیت بالای آموزشی، اهمیت ویژه ای برای فعالیت های قرآنی قائل است.

 

دانشگاه ها چه میزان می توانند بستر فعالیت های فرهنگی را مهیا کنند؟

بسیار زیاد .  یک دانشجو در زمان مدت تحصیل بیشترین و بهترین اوقات خود را در محیط دانشگاه می گذراند , پس زمان بسیاری برای یادگیری وبعد از آن نمایش هرآنچه را که یاد گرفته است دارد. پس دانشگاه می تواند هرچه کاشته تا سالیان سال برداشت نماید و ماحصل آن را در سراسر کشور ودنیا صادر نمای .وعلاوه بر آن با تربیت صحیح و قرآنی دانشجویان، سرزمین ایران را ایمن و آباد حفظ نمود.

برای گسترش فعالیت های قرآنی در جامعه بویژه دانشگاه چه پیشنهادی دارید ؟

شناسایی استعدادهای قرآنی و سایر استعدادهایی که میتوانند در زمینه قرآنی کارکنند. سمت و سو دادن به همه استعدادها به طوری که نخبگان و ممتازان رشته های مختلف تولیدات خودشان را در زمینه های قرآنی انجام دهند و از این تولیدات برای سایر افراد استفاده شود. حمایت از کانون های فرهنگی و هنری و برگزاری مسابقه های مختلف وجشنواره های گوناگون با محوریت قرآنی که دانشجویان بتوانند آموخته ها و آثار خود را به نمایش بگذارند وبه این سمت شویق شوند و حتی کارآفرینی برای کسانی که در زمینه فعالیت می کنند.

و در پایان اگر صحبت دیگری دارد، بفرمایید.

به عنوان یک عضو کوچک، از همه دانشجویان عزیز و حتی اساتید محترم رشته های مختلف می خواهم انس خود را با قرآن کریم بیش از پیش کنند؛ چون قرآن، کتابی در یک زمینه خاص یا برای گروهی خاص نیست. قرآن کریم کتاب همه علوم، برای همه ادوار تاریخ و برای همه گروه های انسان هاست. هر کس به قدر توان و استعدادش می تواند از آن بهره ببرد. به امید این که همه فعالیت های ما و کار و زندگیمان منشاء قرآنی داشته باشد و در راستای تعالیم قرآن و عترت باشد.

گفت و گو: منصوره فریدونی


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر