اخبار
1397/8/2 چهارشنبه
بهنوش طباطبایی؛ بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون
دانشگاه پیام نور، بهترین گزینه است.

.

بهنوش طباطبایی که به تازگی دانش آموخته رشته روان شناسی  دانشگاه پیام نور استان تهران شده است، در گفت و گو با  سرپرست روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان تهران اذعان داشت: دانشگاه پیام نور به لحاظ کیفیت و شرایط آموزشی، بهترین گزینه است.

خبرنگار دانشگاه پیام نور گفت و گویی با بهنوش طباطبایی؛ بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون انجام  داده است. متن این گفت و گو در ادامه آمده است:

لطفا از سوابق تحصیلی خودتان بگویید؟

رشته کارگردانی را در دانشگاه علمی کاربردی گذراندم. مقطع کارشناسی را در رشته کامپیوتر در دانشگاه دکتر شریعتی به پایان رساندم و  نهایتا، به تازگی در دانشگاه پیام نور در رشته روان شناسی تحصیل کردم.

 

آیا رشته بازیگری را هم در دانشگاه گذراندید یا فقط به صورت تجربی فعالیت کرده اید؟

بله. بازیگری را در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران در کنار تجربه های کاری و هنری، به صورت علمی  یاد گرفتم.

چرا دانشگاه پیام نور را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟

خب به خاطر قابلیت انعطاف بالای این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه ها؛ چون می دانید، شما در دانشگاه های دیگر، به خاطر حضور تمام مدت در کلاس ها در طول هفته و ترم، یا مجبور می شوید فعالیت های غیرتحصیلی خود را تعطیل کنید؛  یا به خاطر مقرراتی که درباره حضور الزامی دانشجو سر کلاس در دانشگاه ها وجود دارد، مدام در دوره تحصیل، با قوانین آموزشی دانشگاه کشمکش و چالش داشته باشید و این، ضمن این که  تبعات بسیاری دارد،  وقت و انرژی زیادی از کسی که بخواهد غیر از تحصیل، فعالیت جدی دیگری هم داشته باشد، می گیرد؛ اما خوشبختانه دانشگاه پیام نور با وجودی که کلاس های منظم و انصافا بسیار موثری هم برای کسانی که بخواهند سر کلاس حضور پیدا کنند، دارد؛  ولی الزامی نبودن حضور در کلاس ها، این امکان را برای همه کسانی که در مقاطع مختلف این دانشگاه تحصیل می کنند و  مشغله ها  و اشتغالی دارند، ایجاد می کند که با فراغ بال و بدون هیچگونه دغدغه ای بتوانند با خیال راحت هم به تحصیلشان برسند و هم به زندگی شان.

شما که یک مقطع تحصیلی را در دانشگاه پیام نور تجربه کردید، سطح و کیفیت آموزشی دانشگاه پیام نور را چطور ارزیابی می کنید؟ به نظر شما عدم حضور در کلاس، می تواند تاثیر منفی ای در کیفیت آموزشی دانشجو  داشته باشد؟

درست است که کلاس ها الزامی نیست ولی خود من بعضی کلاس ها را که حضور داشتم، خیلی مفید و در سطح واقعا عالی بودند؛ اما من قبلا هم شنیده بودم که دانشگاه پیام نور، دانشجو محور هست، در طول تحصیل هم کاملا این موضوع را درک کردم و دانشگاه پیام نور بهترین انتخاب برای من بود. دانشجومحور بودن این دانشگاه هم به این شکل است که آنقدر کتاب های این دانشگاه، غنی، جامع، کامل  و قوی اند که وقتی دانشجو آنها را مطالعه می کند و در واقع برای امتحان پایان ترم خودش را آماده می کند، به طور کامل بر روی آن حوزه درسی تسلط دارد؛ شاید علت موفقیت های دانش آموخته های این دانشگاه در رقابت با دانشجویان دانشگاه های مطرح کشور، همین موضوع باشد. این، چیزی است که در تبلیغات دانشگاه، هر سال  اسامی پذیرفته شدگان دانش آموخته دانشگاه پیام نور را که در دانشگا های مطرح کشور با رتبه های عالی قبول شدند، می بینیم.

از طرفی، جالب است با همه انعطافی که سیستم دانشگاه پیام نور وجود دارد، در این دانشگاه خیلی انضباط و دیسیپلین هست  همه چیز منظم و مرتب است. سلیقه استاد، احتمالا حب و بغض استاد و موضوعاتی از این دست در نتیجه گیری دانشجو تاثیر گذار نیست و دخالت این موضوعات و آسیب ها با این مدل سیستم آموزشی دانشگاه پیام نور به صفر رسیده است؛ ضمن این که اساتید دانشگاه واقعا دلسوزانه حتی بعد از کلاس هم در خدمت دانشجو هستند و با جان و دل می ایستند و به تک تک سوال های دانشجوها جواب می دهند.

سوال بعدی این است که  با توضیحاتی که از الزامی نبودن کلاس ها و از طرفی بالا بودن سطح آموزشی کتاب های دانشگاه پیام نور عنوان کردید، گذراندن امتحانات با موفقیت، دشوارتر نیست؟

ببینید، خودتان خوب می دانید که دانشجو از بدو ورود با این سیستم آموزشی آشنا و متوجه می شود و تکلیف خودش را می داند. می داند که باید منابع درسی هر درس را عمیق مطالعه کند و دنبال سرسری خواندن نباشد؛ دانشجو با سلیقه استاد در طراحی سوال مواجه نیست. برگزاری امتحانات شرایط عادلانه ای دارد و هیچ فرق و تمایزی بین دانشجویان نیست و ملاک فقط تلاش دانشجوست.  ارزشیابی دانشجویان کاملا علمی، استاندارد و قانونی است. سوالات، به جای این که بر اساس سلیقه اساتید مختلف در  درجه مختلف سختی یا به نسبت حضور کیفی و کمی استاد در کلاس درس،  طراحی شود،  از بانک سوالات می آید و  کاملا مطالعه شده، طراحی شده و نهایتا  اطلاعاتی که از دانشجو می خواهد، منطقی و استاندارد است. وجالب است که این روند در کل کشور یکسان است و این یعنی عدالت در تمام کشور برقرار می شود و همه شرایط یکسانی دارند.

با وجود داشتن مدارک تحصیلی و آموزشی در رشته های کامپیوتر، کارگردانی و بازیگری، چرا رشته روان شناسی را انتخاب کردید؟

از یک زمانی احساس کردم که برای موفقیت بیشتر در کارم، نیاز به دانش این رشته دارم. با مطالعه فیلمنامه،

کسی که روان شناسی می داند، بهتر بازخوردها، عکس العمل ها، افکار و رفتار  شخصیت ها و تیپ های مختلف را می تواند حدس بزند و  بازی خودش را به واقعیت آن فرد نزدیک کند؛ ضمن این که این حوزه علاقمندی شخصی خود من هم هست. اصلا به نظر من هر فردی برای زندگی خودش، تعاملات خانوادگی و اجتماعی اش باید به سطح مطلوبی از دانش روان شناسی؛ آراسته باشد و طبیعتا هنرمندان باید بیشتر به این رشته بپردازند.

موضوع دیگر این است که هنرمندان باید جلوتر از جامعه ببینند و حس کنند. برای این که آدم ها را در جایگاه خودشان بهتر بشناسند، نیازهایشان را بشناسند تا بتوانند به این نیازها در قالب هنر؛ حالا در رشته های مختلف هنری پاسخ بدهند؛ بنابراین علاوه بر زیبایی شناسی می بایست روان شناسی هم یاد بگیرند.

 و بالاخره اگر بخواهید دانشگاه پیام نور را در یک کلمه معرفی کنید، چه می گویید؟

طبیعتا بر اساس شناختی که از قبل داشتم و دوران تحصیلم، می توانم بگویم دانشگاه پیام نور به لحاظ کیفیت و شرایط آموزشی، بهترین گزینه برای کسانی است که برای موفقیت در تحصیل معتقد یه تعطیل شدن همه فعالیت هایشان نیستند و مسیر رشد و پیشرفت در تحصیل را می خواهند با آرامش خاطر و بدون دغدغه همراه با بقیه فعالیت های زندگیشان سپری کنند.

 

 

 


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر