دوشنبه 22 تیر 1394 پرسش های متداول
 
پرسش های متداول
 
دانشگاه پیام نور، بزرگترین دانشگاه دولتی کشور است، ششمین ابردانشگاه بزرگ جهان، بزرگ ترین دانشگاه باز و آموزش از راه دور جهان اسلام و خاورمیانه و دارای جایگاه هشتم به لحاظ علمی در بین دانشگاه های کشور و جزء ده دانشگاه برتر کشور است و موفق به کسب رتبه ی اول کیفیت آموزشی کشور است. مدرک آن نیز زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مورد تایید تمامی ارگان ها می باشد.
 
شهریه متغیر کلیه دانشجویان متقاضی مهمان (ترمی، دائمی)  به شیوه زیر محاسبه می گردد:
1- شهریه متغیر متقاضیان مهمان یا مهمان دائم به مراکز چهارگانه شهر تهران برای مقطع  کارشناسی با ضریب 2 و برایمقطعکارشناسی ارشد با ضریب 1.6 محاسبه و اخذ می گردد.
2- شهریه متغیر متقاضیان مهمان یا مهمان دائم به مراکز استانها و شهرهای لواسان، دماوند، ری و حسن آباد برای مقطع کارشناسی با ضریب 1.8 و برایمقطع کارشناسی ارشد با ضریب 1.4محاسبه و اخذ می گردد.
3- شهریه متغیر متقاضیان مهمان یا مهمان دائم از مراکز با نواحی پایین تر به بالاتر به غیر از شهرهای مذکور بند 1 و 2 برای مقطع کارشناسی با ضریب 1.6 و برای مقطع کارشناسی ارشد با ضریب 1.2محاسبه و اخذ می گردد
نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی چگونه است؟
دانشگاه پیام نور از دو طریق 1- آزمون سراسری 2- سوابق تحصیلی(بدون آزمون) پذیرش دانشجو دارد که زمان ثبت نام آن از طریق رسانه های ملی و سایت سنجش به آدرس sanjesh.org   و سایت پیام نور به آدرس pnu.ac.ir اطلاع رسانی خواهد شد.
 لازم به ذکر است کسانی که دیپلم نظام قدیم دارند می توانند از طریق آزمون سراسری یا بدون آزمون وارد دانشگاه شوند، اما کسانی که دارای دیپلم نظام جدید اند، حتما باید یا مدرک پیش دانشگاهی و یا مدرک فوق دیپلم داشته باشند.
 
نحوه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد چگونه است؟
شیوه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد به دو صورت است: 1- از طریق آزمون سراسری 2- به صورت فراگیر.
نحوه پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور به این صورت است که شما  از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org  ثبت نام کرده، مرکز و رشته خود را انتخاب می کنید. در دفترچه ثبت نام ، برای هر رشته ی کارشناسی ارشد، دروسی را با ذکر منبع آن به شما معرفی میکند که مطالعه و در زمان اعلان شده در آزمون آن شرکت می کنید.این دروس در واقع دروس ترم اول شما می باشد که در صورت قبول شدن در آن دورس، شما به عنوان دانشجوی آن رشته در دانشگاه پذیرفته شده و  در حقیقیت، دروس  ترم یک خود را گذرانده اید و پس از آن، به تحصیل ادامه داده و موقع ثبت نام در دانشگاه، دروس ترم دو خود را انتخاب می کنید.
 
با توجه به این که رشته ی مورد علاقه ی من در کارشناسی ارشد، در دانشگاه پیام نور شهرمان وجود ندارد، چطور میتوانم در این رشته در پیام نور تحصیل کنم؟
 
شما در هر شهر یا منطقه ای که زندگی کنید، می توانید در زمان ثبت نام فراگیر، هر شهر یا استانی را که رشته ی شما در آن دایر است انتخاب کنید و چنانچه امکان رفت و آمد و حضور در کلاس ها را ندارید، به دو طریق میتوانید عمل کنید: 1- زمان انتخاب واحد، دروس خود را به صورت الکترونیکی ( مجازی ) انتخاب کنید و از خدمات الکترونیکی دانشگاه و کلاس های مجازی استفاده کنید که همان امتیازات کلاس های حضوری را دارد.2- چنانچه امکان استفاده از کلاس های مجازی را هم ندارید، بدون حضور در کلاس در آزمون شرکت می کنید.
نکته مهم تر برای کسانی که قصد دارند در مناطق غیر از محل کار و زندگی خود ادامه تحصیل بدهند، این است که شما حتی برای حضور در امتحانات پایان ترم هم نیاز به حضور در دانشگاه محل تحصیل خود ندارید و میتوانید پس از ثبت نام هر ترم، محل آزمون خود را شهر محل زندگی یا هر شهر دیگری که دانشگاه پیام نور در ان وجود دارد( بدون این که رشته ی شما را داشته باشد ) انتخاب کنید و در همان شهر مورد نظر خود، در امتحانات پایان ترم شرکت کنید.
 
 
تعداد واحد های انتخابی در هر ترم چند واحد می باشد؟
1-       اگر معدل ترم قبل دانشجو زیر12 باشد دانشجو می تواند حد اکثر14واحددرسی را انتخاب نماید.
2-       اگر معدل ترم قبل دانشجو حداقل 17 باشد دانشجو می تواند حد اکثرتا24 واحد درسی را اخذ نماید.
3-       اگر معدل ترم قبل دانشجو 12 الی 99/16 باشد دانشجو می تواند حداکثر 20 واحد درسی را اخذ نماید.
4-       برای دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می نمایندحداقل واحد انتخابی در ترم 12واحد و برای سایر دانشجویان 8 واحد می باشد.
 
 
حداکثر واحد انتخابی در ترم تابستان چند واحد می باشد؟
در صورت ارائه شدن دروس،دانشجو می تواند حداکثر 8 واحد درسی انتخاب نماید.
 
 
درچه صورتی می توان دروس پیش نیاز وپس نیاز را باهم انتخاب کرد؟
درصورتی که دانشجو در ترم های قبل در درس پیش نیاز نمره مردودی کسب نموده باشد دانشجو می تواند درس پیش نیاز وپس نیاز رابا هم انتخاب نماید و در صورتی که مجددا در درس پیش نیاز نمره مردودی ودر در درس پس نیاز نمره قبولی کسب نماید. دانشجو موظف است بلافاصله در ترم بعد درس پیش نیاز را اخذ و بگذراند و نیازی به اخذ مجدد درس پس نیاز نمی باشد.
 
شرایط انتخاب واحد دانشجویان ترم اخرچگونه می باشد؟
1-       دانشجو می تواند تا 24 واحددرسی با اخذ مجوز از کارشناس مربوطه انتخاب نماید.
2-        دروس پیش نیاز وپس نیاز رابا اخذ مجوزاز کارشناس مربوطه می تواند باهم انتخاب نماید.
3-       دروسی که دارای تاریخ امتحان یکسان می باشد را می توان با اخذ مجوز از کارشناس مربوطه انتخاب نماید.
4-       در صورت باقی ماندن کمتر از 12واحد درسی برای دانش اموختگی (آقایانی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند)یا باقی ماندن کمتر از 8 واحد درسی برای دانش آموختگی (برای دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده نمی کنند)با اخذ مجوز از کارشناس مربوطه می تواند کمتر از 12یا 8 واحد انتخاب نماید.
5-       در صورت ارائه نشدن دروس دارای واحد عملی در مرکز، دانشجو می تواند به صورت مهمان به سایر دانشگاه های هم گروه به شرط موافقت دانشگاه مبدأ ومقصد حضور داشته باشد.
 
 
سنوات تحصیلی در مقطع کارشناسی پیوسته چند سال می باشد ؟
حداکثر سنوات تحصیلی برای دانشجویان10 سال و در صورت استفاده از معافیت تحصیلی برای دانشجویان ورودی 90و بعد از ان 5سال و برای دانشجویان ورودی 89 و قبل از ان 6 سال می باشد وبرای کلیه دانشجویان اتباع خارجی ورودی قبل از 89 ، 6سال و ورودی 89 وبعد از آن 5 سال   می باشد.
 
 
سنوات تحصیلی در مقطع کارشناسی ناپیوسته چند سال می باشد؟
حداکثر سنوات تحصیلی برای دانشجویان 5 سال و در صورت استفاده از معافیت تحصیلی برای اقایان 5/2 سال می باشد.
 
 
تاچند نیمسال تحصیلی می توان درخواست افزایش سنوات تحصیلی داد؟
در صورتی دانشجویی نتوانند در طول سنوات مجاز خود تمام دروس خود را بگذراند یا حداقل معدل کل 12 را کسب نماید( برای جبران معدل کل می توانند حداکثر 20 واحد درسی، دروسی را که نمره بین 10 الی زیر12 را کسب نموده مجددا انتخاب نماید تا معدل کل خود را به 12 برساند) می تواند با در خواست افزایش سنوات برای مقطع کارشناسی پیوسته( دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می نمایندیک یا دو نیمسال را نمایند و سایر دانشجویان 5 نیمسال را نمایند) و برای مقطع کارشناسی ناپیوسته (دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می نمایندیک نیمسال را نمایند و سایردانشجویان 5/2 نیمسال را نماید)
 
 
نمرات دروس کار اموزی ,کارورزی ,عملیات صحرایی,پروژه , حداکثر در چه مدت باید ثبت سیستم جامع گلستان گردد؟
دو نیمسال تحصیلی
 
 
آیا نمرات پس ازقطعی شدن قابل تغییر می باشد؟
براساس تبصره 4 ماده 16 ائین نامه اموزشی نمره درس پس از قطعی شدن غیر قابل تغییر می باشد.
 
 
شرایط مهمان موقت چگونه می باشد؟
در صورت موافقت مرکز مبدأ و مرکز مقصد دانشجو می تواند درمرکز مورد نظر به صورت مهمان موقت حضور داشته باشد.
 
 
 
 
شرایط مهمان دائم چگونه می باشد؟
1-       ازدواج دانشجوی دختر در زمان دانشجویی در صورتی که محل اشتغال دائم همسر دانشجو قبل از ازدواج ,در نزدیکترین محل به دانشگاه مقصد باشد.
2-       فوت یا معلول شدن سرپرست خانواده در زمان دانشجویی به طوری که وی به تشخیص مراجع قانونی به عنوان کفیل خانواده شناخته شود.
3-       بیماری خاص دانشجو به تایید مراجع ذیصلاح
4-       معلولیت موثر دانشجو که در زمان دانشجویی صورت گرفته باشد.
5-       تغییر محل اشتغال دانشجو یا همسر وی به شهر دیگر با ارائه مستندات معتبر
 
شایان ذکر می باشد دانشگاه پیام نور در این زمینه حداکثر مساعدت را با دانشجویان در این زمینه دارد
 
 
شرایط تغییررشته وگرایش به چه صورت است؟
دانشجویان پذیرفته شده از طریق آزمون سراسری باداشتن شرایط ذیل می توانند از یک رشته یا یک گرایش به رشته یا گرایش دیگری تغییر رشته یا گرایش دهند .
1-       دانشجو حد اقل یک نیمسال تحصیلی وحداقل 12 واحد درسی گذرانده باشد.
2-       کمتر نبودن نمره اکتسابی دانشجودر آزمون سراسری آن رشته در مرکز( در سهمیه و نمره آزمون)
3-       تغییر رشته درطول تحصیل تنها برای یکبار امکان پذیر می باشد.
4-       پذیرفته شدگانی که از طریق آزمون سراسری پذیرفته شده اند و فاقد شرط بند 2 می باشند و همچنین پذیرفته شدگان از طریق سوابق تحصیلی (بدون آزمون) و آزمون فراگیر می توانند با گذراندن 12 واحد درسی و کسب معدل 14 و بالاتر می توانند با شرایط ذیل درخواست تغییر رشته نمایند.
      الف- دانشجویان گروه آزمایشی علوم انسانی و هنر می توانند در هر دوگروه آزمایشی در مرکز و واحد محل تحصیل تغییر رشته دهند.
     ب- دانشجویان گروه آزمایشی علوم ریاضی و علوم تجربی می توانند به کلیه رشته های فعال در مرکز/واحد محل تحصیل تغییر رشته نمایند.
     ج- درصورتی که رشته مورد نظردانشجو در مرکز/واحد ارائه نمی گردد پس از کسب شرایط تغییررشته می تواند تقاضای مهمان دائم به مرکز مجری رشته را نماید.
     د- دانشجویانی که به صورت مهمان دائم تحصیل می کنند، می توانند در همان مرکز/واحد از شرایط تغییر رشته استفاده نمایند.
 
دانشجویانی که مرخصی زایمان می گیرند تا 5 ترم می توانند از مرخصی تحصیلی بدون سنوات استفاده نمایند مشروط بر اینکه شهریه ثابت آن را پرداخت کنند
 
افرادی که ازدواج می کنند می توانند با ارائه مدارک قانونی به شهرستان های دیگر منتقل شوند، در غیراین صورت ممنوع است.
 
امتیاز دهی