فرهنگی

گزارش صعود به قله زیبای اردهال (دومیر)
ارتفاع 3550 متر
دلیجان روستای قالهر
14مهر96

پنجشنبه ساعت 8 صبح هوایی بارانی و لطیف بدرقه راه گروه کوهنوردی دانشگاه پیام نور کشور به مقصد دلیجان بود
مینی بوس سازمان به رانندگی همکار با اخلاق و صبورمان حاج علی آقا در مسیر برای صرف صبحانه که قبلا تدارک دیده شده بود توقف کوتاهی داشت و سپس به سمت دلیجان حرکت کردیم حدود ساعت 11:30 میزبانان مهربان و همکاران دانشگاه پیام نور مرکز دلیجان در مرکز دلیجان اقامه کردیم و بعد از نهار از غار زیبا و کهن نخجیر که یکی از زیباترین غارهای زنده جهان ! می باشد بازدید  کردیم
با همراهی همکاران دلیجان و اراک به روستای سبزو خرم قالهر با مردمانی مهمان نواز و فهیم در 20 کیلومتری دلیجان رسیدیم و حقیقتا از پیشواز و استقبال گرم دهیاری و مردم روستا شگفت زده شدیم
از کانون پرورش فکری کودکان ، مزار شهدا ، حمام تاریخی ،کارگاه گلاب گیری ، مسجد جامع و کوچه باغهای باصفا و بافت روستایی و . . . در معیت روستاییان عزیز نیز دیدن نمودیم و نماز عصر در مسجد جامع به جماعت اقامه شد و طبق برنامه در منزل یکی از اهالی کارآفرین شام صرف شد و آماده صعود به قله اردهال برای صبح فردا شدیم
بعد از اقامه نماز صبح ساعت 6 با دو دستگاه وانت به سمت پای کوه و چشمه زیبایی که در دامنه اردهال بود رسیدیم و با راهنمایی گروه کوهنوردی فراز دلیجان توضیحاتی در خصوص مسیر و نحوه صعود و معرفی اعضا صعود را آغاز کردیم مسیر در ابتدا با شیب ملایم شروع و در ادامه با یک افت و خیز  با شیب معمولی ادامه داشت
منطقه حفاظت شده اردهال یکی از زیباترین صخنه های طبیعی را برای همه ما به نمایش گذاشت ، گله ای از قوچهای وحشی با دیدن گروه سراسیمه از شیب تندی پا به فرار گذاشتند و فرصتی پیش آمد تا دوستان از این منظره زیبا عکس و فیلم تهیه کنند
مسیر با دور زدن کوه اردهال کوچک به خط الراس زیبایی که به قله منتهی می شد رسید برای عبور از خطالراس باید دست به سنگ می شدیم و حتی برخی جاها نیاز به تجهیزات فنی و مهارتهای سنگ بود بنابراین کمی به سمت دره تراورس نموده و از مسیری نسبتا راحت تر ادامه دادیم
ساعت 11:30 همه دوستان موفق به صعود به قله اردهال (دومیر) شدند هوایی صاف که انتظار می رفت بتوان قللی چون کرکس و حتی دماوند را نیز از قله مشاهده نمود اما در دوردستها هوای مه آلود مانع دیدن این مناظر زیبا شد
در قله و در یک فضای معنوی با آرزوی سلامتی همه دوستان و همکاران در زیر پرچم ایران و سید الشهدا عکسهایی به یادگار گرفتیم و به سمت روستا حرکت کردیم
بدلیل عدم برنامه ریزی مناسب از زمانبندی برنامه عقب ماندیم و در نهایت ساعت  4 در روستا با استقبال دهداری و حلیمی خوشمزه و اجرای مراسمی کوتاه از روستا به سمت آب گرم محلات حرکت کردیم
آب گرم محلات و یا آب گرم دمبه بعد از یک کوهپیمای نسبتا سنگین خستگی را تا حدودی از تنها زدود و میزانی گرم و صمیمی سردار بزرگوار آقای حسنی حسن ختامی زبا برای این برنامه به یاد ماندنی بود
جا دارد از همکاران محترم سازمان مرکزس ، استان تهران  ، مرکز ملارد، مرکز اراک به دلیل همراهی سبزشان و میزبانی مرکز دلیجان و خصوصا از همکاران مرکز دلیجان و اهالی و دهداری روستای قالهر تقدیر و تشکر نماییم