اخبار
1397/3/1 سه‌شنبه
کارگاه نمایش و تحلیل فیلم
کارگاه نمایش و تحلیل فیلم برادرم خسرو در دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب برگزار شد

.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب؛ به همت انجمن علمی روانشناسی مرکز تهران جنوب، کارگاه نمایش و تحلیل فیلم برادرم خسرو با حضور دکتر مجتبی دلیر پژوهشگر، روانشناس و مدرس دانشگاه و دانشجویان علاقمند به سینما برگزار شد.

 

برادرم خسرو فیلمی به کارگردانی احسان بیگلری، نویسندگی پریسا هاشم‌پور و احسان بیگلری و تهیه‌کنندگی سعید ملکان در اردیبهشت 1396 اکران عمومی شده است.

 

 

داستان فیلم دربازره مردی به نام خسرو؛ نقش اول این فیلم با بازی شهاب حسینی است که به اختلال دوقطبی مبتلاست و بنا بر شرایطی مجبور شده مدتی در منزل برادرش ناصر با بازی ناصر هاشمی، که دندانپزشک است زندگی کند و در این مدت اتفاقاتی برای او در منزل برادرش رخ می‌دهد.

 

پس از پخش فیلم، دکتر مجتبی دلیر روانشناس، پژوهشگر و مدرس دانشگاه فیلم را از دیدگاه سیستمی بودن خانواده مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

 

دکتر دلیر ضمن اشاره به جنبه های دو قطبی بودن خسرو نقش اول فیلم، که در دو دوره افسردگی و شیدایی با علائم متفاوت بسر میبرد، به بیان آسیب های حاصل از برخورد خانواده در رابطه با خسرو پرداخت.

 

وی گفت: آسیب بهم پیوسته در یک خانواده باعث افزایش آسیب روانی بقیه اعضا میشود. این آسیب مانند دو روی یک سکه می ماند، وقتی یکی از اعضا خانواده برای درمان اقدام میکند بقیه اعضا نشانه های مرضی از خود نشان میدهند.( اشاره به خسرو و اختلال دوقطبی او)

 

دکتر دلیر در ادامه ضمن بیان مفهوم گردش اضداد از منظر یونگ گفت : گردش اضداد یعنی زمانیکه یک نیروی روانی خیلی شدت میگیرد به ناچار به سمت معکوس اش جریان میابد. بهترین راه شناخت هر چیز آنست که ضدش را بشناسیم. خانواده بطور مرضی یا سالم بدنبال بازگرداندن وضعیت و حل مشکلاتش تلاش میکند.

 

در پایان وی به مفهوم ناخوداگاه که از منظر  فروید مطرح شده، اشاره کرد و افزود: با خوردن دارو مشکلات روانی حل نمی شود بلکه دارو فقط فرد ناهشیار را در حالت ناآگاه باقی میگذارد و علایم بیماری را پوشش میدهد و گر نه مشکلات سرجای خودشان هستند و به ناهشیار سپرده میشوند که بعدها علائم بیماری مجدد عود میکند.

انجمن علمی دانشجویی روانشناسی تلاش دارد، با شناسایی، پخش و برگزاری کارگاه های نقد فیلم، سطح دانش عملی و مهارت های دانشجویان این رشته را ارتقا بخشد.

 

 

 


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر