برگزیده‌ها
1396/9/27 دوشنبه
دکتر جمشیدی در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر:اقتصاد مقاومتی با پژوهش های مساله مدار و تقاضا محور حاصل می شود.
دکتر جمشیدی در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر:اقتصاد مقاومتی با پژوهش های مساله مدار و تقاضا محور حاصل می شود.

.

همایش تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه پیام نور استان تهران با حضور دکتر کریمی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور، دکتر مرادی معاون آموزشی و پژوهشی، دکتر خلیلی نژاد معاون اجرایی، روسای مراکز و واحدها، مدیران ستادی و اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور استان تهران و دکتر دیانت رییس دانشگاه پیام نور مرکز تهران غرب، در سالت همایشهای این دانشگاه برگزار شد.

دکتر جمشیدی با تشکر از حضور دکتر کریمی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور بیان داشت: ایشان با تدبیر این حوزه را نظام مند کرد. باید گفت تدبیر هم در بستر پژوهش صورت می گیرد و موجب عاقبت اندیشی ما می شود. در دوره مدیریتی ایشان، تسهیل قوانین و مقررات در خصوص ارتباط با صنعت، تدوین آیین نامه ها و با همفکری ایشان شورای پژوهشی در دانشگاه پیام نور استان تهران تشکیل شده که اعضای آن غالبا معاونان پژوهشی پیشین سازمان بوده اند و پژوهش ما از طریق شورای پژوهشی انجام می شود بزرگانی هستند که ما با مشورت ایشان تصمیم گیری می کنیم و ماهی یک بار با حضور ایشان شورای پژوهشی دانشگاه پیام نور استان تهران را تشکیل می دهیم.

رییس دانشگاه پیام نور استان تهران با اشاره به اهمیت پژوهش اظهار داشت: من همیشه دغدغه مندم که آیا ما  توانسته ایم با 16 هزار دانشجوی ارشد و 200  دانشجوی دکتری آیا  مساله ای از کشور، استان تهران و  دانشگاه پیام نور استان تهران را حل بکنیم؟ واقعیت این است که ما هنوز در این امر موفق نبوده ایم و این شامل دیگر دانشگاه های کشور و دانشگاه های بزرگ هم می شود.

دکتر جمشیدی افزود:ماده 64 و 65 قانون برنامه ششم توسعه می گوید که یژوهش ها باید مساله مدار و تقاضا  محور  باشند؛ یعنی پژوهش ها به سمت رفع نیازهای جامعه و حل مساله جامعه هدایت بشوند. در خصوص اقتصاد مقاومتی هم که در برنامه ششم توسعه در چشم انداز و برنامه های بلند مدت کشور وجود دارد و مورد تاکید مه مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور هست،  گفته شده است که؛ "اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است درون زاست"اقتصاد درون زا با چه چیزی اتفاق می افتد؟ با پژوهش های مساله مدار و تقاضا  محور. با ارتباط دانشگاه با صنعت و نیازهای جامعه در همه حوزه ها محقق می شود به عنوان مثال: در موضوع طلاق و آسیب های اجتماعی دانشگاه ها بایستی تحقیق کاربردی و پژوهش کنند تا بتوانند در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی به جامعه کمک کنند. در زمینه پزشکی هسته ای همکاران ما در کشور تمرکز کردند، موفق شدند این اتفاق در همه حوزه ها می تواند بیفتد.

رییس دانشگاه پیام نور استان تهران با اشاره به توانمندی های دانشگاه پیام نور از جمله: توانمندی های دانشگاه پیام نور . حجم بالا و متن غنی کتاب ها، بیشترین قبولی در و آزمون های ارشد و استخدامی و انجام پژوهش برای بالا بردن میزان رضایت دانشجویان استان تهران ادامه داد: در در دانشگاه پیام نور استان تهران 92 مربی، 230 استادیار، 50 دانشیار و  7 استاد تمام داریم. در سال 94،  7000 دانشجو، در 95سال  9700 دانشجو و 37درصد رشد داشتیم و امسال هم نسبت به سال قبل 10 درصد رشد دانشجو داشته ایم.

دکتر جمشیدی درخصوص اقدامات پژوهشی اظهار داشت: از 529 عنوان مقاله در سال 94 به 1083 عنوان مقاله در سال 95 رسیده ایم؛ یعنی 105 درصد افزایش تولید  مقاله داشته ایم. از 21  کتاب در سال 94 به   207 کتاب در 95 رسیدیم و رشد تولید کتب 120 درصد بوده است.

رییس دانشگاه پیام نور استان تهران پیرامون ارتباط با صنعت خاطر نشان کرد: خوشبختانه ارتباط خوب با صنعت داریم که برای این که این ارتباط نظام مند باشد، آن را در مجرای مراکز رشد و کارآفرینی قرار دادیم و مجوز  اولین مرکز رشد و کارآفرینی در کل کشور را اخذ کردیم. تا به حال 2 شرکت دانش بنیان در مراکز رشد و کارآفرینی مستقر شده و 9 هسته فناورانه و نوآورانه.  این هسته های فناورانه در زمینه های فناوری نانو، صنعت فرش، صنعت شیشه، تولید مواد بهداشتی و آرایش، تصفیه آب، چاپ سه بعدی و در زمینه پوشاک فعالیت می کنند و در این مسیر حرکت می کنند که به زودی به شرکت های دانش بنیان تبدیل شوند.

دکتر جمشیدی درباره تقدیر از پژوهشگران برتر یادآور شد: در انتخاب پژوهشگران برتر، از طریق سامانه جامع گلستان، آیین نامه ها و شورای پژوهشی دانشگاه پیام نور استان تهران با همان شاخص ها اقدام شده است.

در ادامه این همایش، دکتر کریمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور با تاکید بر حوزه پژوهش، اظهار داشت:همیشه اعتقاد داشتم و دارم که ویترین هر دانشگاهی، بخش پژوهشی آن است.اگر این ویترین را خوب عرضه کنیم، می توانیم در خیلی از معادلات اثرگذار باشیم و در خیلی از عرصه ها حرف برای گفتن داشته باشیم.دانشگاه یعنی آموزش و پژوهش، اگر آموزش هم در مسیر پیشرفت باید با پژوهش، پیشرفت داشته باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور اذعان داشت: اتفاقات خوبی در استان تهران افتاده که آقای دکتر جمشیدی اشاره کردند. ما می گوییم دانشگاه پیام نور کشور هم ویترین اش دانشگاه پیام نور استان تهران است. ما اگر بخواهیم دانشگاه پیام نور را معرفی کنیم، نزدیک ترین و نمود آن همین دانشگاه پیام نور استان تهران است؛ پس باید اینجا اتفاقات بهتری داشته باشیم و بنیه اش هم قوی تر است و انتظاری جز این نیست که خوشبختانه با تدبیر، پیگیری، درایت و دلسوزی که عزیزان در مجموعه مدیریتی این دانشگاه داشتند، بخصوص در این دو سال اخیر اتفاقات خیلی خوبی افتاده است.

دکتر کریمی درخصوص عملکردحوزه معاونت پژوهشی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: قطعا عزیزان قبلی زحماتی کشیده اند که قدردان تک تک آن ها هستیم. در اسفندماه 94 که مدیریت حوزه پژوهش را به عهده گرفتم، مشکل ترین بخش این مدیریت، بخش اعتبارات آن بود یعنی کاهش اعتبارات جدی داشتیم و در این مدت، این همه اعتبارات هم صرف پژوهش نشده است؛ بلکه از بخش فناوری که باید کل کشور را پوشش یدهد تا تولید کتاب، آزمایشگاه، همایش ها و گرنت و همه این ها باید از این اعتبار صرف شود و خوشبختانه با حمایت خوبی  که از ناحیه مدیریت و شخص ریاست دانشگاه، جناب آقای دکتر رستمی ابوسعیدی این روند اصلاح شد و جا دارد از حمایت های ایشان و مجموعه مدیریتی شان از حوزه پژوهش سپاسگزاری کنیم. در بخش اعتبارات و در بخش آزمایشگاه ها کاستی هایی داشتیم که در تخصیص اعتبار برای آژمایشگاه ها، به هیچ وجه تمرکز گرایی نکردیم و اعتبار را به خود استان ها دادیم و ما نظارت کردیم.

وی افزود:بحث  IPTV که شروع اش در دوره مدیریتی قبلی بوده است، از حوزه آموزشی با کمک حوزه پژوهشی به جد دارد پیش می رود و لازم است. باید گفت که آموزش های رسمی هم در آینده به این سبک و سیاق ادامه نخواهند داد و بر اساس آموزش های  ترکیبی که همه دانشگاه ها بر مبنای آن هستند، همه دانشگاه ها ناگزیرند به این سمت حرکت کنند.

دکتر دیانت رییس دانشگاه پیام نور مرکز تهران غرب نیز در این همایش با اشاره به دانشگاه های نسل سوم و دانشگاه های کارآفرین بیان داشت:دانشگاه ها با پژوهش ها و کارهای علمی و میدانی بر اساس فناوری ها و توانمندی های علمی شان قوت خواهند گرفت و برای این کار باید روح خلاقیت و ابتکار را به دانشجویان تزریق کنیم. در حالی که در دنیا برخی دانشگاه ه ها وارد نسل چهارم می شوند، عمده دانشگاه های کشور ما در مسیر تبدبل به دانشگاه سوم گیر کرده اند.

وی با در پایان برای دستیابی به برخی از برنامه های دانشگاه، گفت:لازم است که دانشگاه پیام نور ارتباط خود را با فارغ التحیلان و کارآفرینان موفق خود حفظ کند.

در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر دانشگاه پیام نور استان تهران در سال 1396 تقدیر شد:

گروه علوم انسانی:

آقای دکتر مجید صفاری‌نیا

 خانم دکتر بلقیس روشن

 آقای دکتر حمید قاسمی

گروه علوم پایه:

 آقای دکتر علی عبادیان

 خانم دکتر شهلا مظفری

آقای دکتر غلامرضا بخشی خانیکی

گروه فنی مهندسی:

آقای دکتر علی رضویان

گروه هنر و معماری

خانم دکتر آناهیتا مقبلی و خانم دکتر مهتاب مبینی

گروه کشاورزی:

  آقای دکتر محمد رضوانی

خانم دکتر مرضیه علیخواه اصل

 آقای دکتر فرید اجلالی

پژوهشگر برتر در میان مدیران استانی:

دکتر اصغر امیری مدیر نظارت و ارزیابی استان

کارآفرین برتر استان:

آقای محمدصادق بحرینی

مخترع برتر:

آقای محمد یوسفی

دانش‌آموخته‌ی برتر:

آقای محسن فتحی

پژوهشگر برتر در میان کارمندان:

خانم دکتر فروزان تنکابنی

 تجلیل از:

دکتر سید محمّد شبیری به‌جهت اهتمام در مسیر راه‌اندازی کرسی یونسکو در آموزش محیط زیست در دانشگاه پیام نور.

و دکتر احمد علی‌پور به‌ خاطر قرار گرفتن در فهرست پرتولیدترین محققان علوم انسانی کشور.


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
آرشیو برگزیده ها