برگزیده ها
 
کارگاه " مهدویت و ماه مبارک رمضان " توسط دانشگاه پیام نور استان تهران در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و عترت برگزار شد.
این کارگاه باحضور اساتید و کارکنان مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور استان تهران در سالن نشست های نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و عترت در مصلای تهران برگزار شد.
حجه الاسلام علی صدیقی پاشاکی مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با اشاره به اهمیت ماه مبارک رمضان و فضیلت دعا در این ماه، از پیوند میان رمضان و مهدویت سخن گفت و افزود: یکی از نقلیات و مجموعه های معارف دین اسلام به ویژه تشیع، ادعیه است و اگر کسی می خواهد اعتقادات شیعه را بطورکامل و بی واسطه بدست بیاورد یک راه آن مراجعه به همین دعاهاست.
ایشان با ذکر نکاتی درباره دعا اظهار داشت: دعاها یا بطور خاص یا بطور عام با مهدویت در ارتباط اند. برخی دعاها به طور خاص و کاملا روشن با مهدویت ارتباط دارد مثل: دعای سلامت امام زمان (عج)، دعای فرج و ندبه . یکسری دعاها در ظاهر مهدویت نیست ولی مقوله مهدویت را شامل هم می شود یا ملزومات آن، پرداختن به مهدویت است از جمله: دعای عدیله.
وی فرازهایی از دعای هر روز ماه مبارک رمضان،‌ از جمله؛‌اللهم اشف کل مریض... را مورد بررسی قرار داد و گفت: استجابت دعا شرایط دارد. این دعا جزء دعاهای مربوط به ظهور است یعنی دوره ای پیش می اید که هیچ مریض، فقیر و ... وجود ندارد. لازمه و زمینه این دعا، توجه به مهدویت است. در واقع این دعا، دعا برای ظهور امام زمان است.
در ماه مبارک رمضان، باید دعاهای ما رنگ و بوی خاص خودش را داشته باشد یعنی رنگ و بوی مهدویت داشته باشد. اول برای شرط استجابت دعا یعنی ظهور دعا کنیم و دلمان به این سمت باشد بعد دعا کنیم. دعا برای فرج، مقدمه دعاست.
حجه الاسلام علی صدیقی پاشاکی، دومین ارتباط ماه مبارک رمضان و امام زمان (عج) را ظهور ایشان در سحرگاه بیست و سوم ماه رمضان بر طبق روایات معصومین (ع) دانست و تصریح کرد: نشانه های ظهور صاحب الزمان (عج) دو دسته اند، حتمی و غیرحتمی. نشانه غیرحتمی شرط نیست ، نشانه و راهنماست.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در پایان با اشاره به این مطلب که جامعه امیدوار به انتظار، جامعه پویا و زنده است خاطر نشان ساخت: در هر دوره، اگر مردم منتظر ظهور باشند، درست بندگی می کنند و اعمال صالح انجام می دهند. فرهنگ انتظار باعث شده که شیعه با آن همه فشار، بعد از 14 قرن هنوز زنده است چون پویاست و این پویایی از انتظار است.



              
             
 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو مطالب