اخبار
 
جشن ولادت حضرت علی(ع) و افتتاحیه دومین دوره مسابقات کتابخوانی نهج‌البلاغه با عنوان «با علی از تولد تا غدیر» به همت انجمن علمی دانشجویی نهج البلاغه مرکز، بنیاد نهج البلاغه، بسیج دانشجویی و واحد فرهنگی در سالن شهید عضدی مرکز تهران جنوب برگزار شد.
دکتر ناصر محمدی، رییس دانشگاه ضمن خیرمقدم به حضار، از برگزارکنندگان این مراسم تقدیر نمود و افزود:ضمن قدردانی از زحمات  انجمن علمی دانشجویی نهج البلاغه، پیش از این شاهد برگزاری جلسات پرباری درخصوص نهج البلاغه و مقام والای امیرالمومنین حضرت علی(ع) می باشیم. الحمدالله به برکت اساتید خوبی که در محضرشان هستیم، این انجمن اولین بار در کشور شکل گرفت.این از توفیقات الهی است که نصیب ما شده که در اینجا دوره های دکتری نهج البلاغه را برگزار و زمینه های پژوهشی در این حوزه را ایجاد نماییم.
در این مراسم، آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور  طی سخنانی اظهار داشت: نهج‌البلاغه کتابی است که با گذشت سالیان سال به‌دست ما رسیده اس و همچنان سخنان ارزنده‌ای برای ما دارد. اگر با آموزه‌های نهج‌البلاغه خود را بیمه کنیم دیگر دشمن نمی‌تواند در جامعه و فرهنگ ما نفوذ کند.
وی در ادامه گفت: نهج‌البلاغه گلچینی از حقایق را در اختیار ما قرار داده است. در نامه 31 وقتی امام با فرزندشان امام حسن(ع) صحبت می‌کنند می‌فرمایند: " من پدری دلسوز و مهربان هستم که مشکلات و درگیری‌های سیاسی نتوانسته است من را از فکر تربیت فرزندم منحرف کند و با قدرت تمام برای تو که در جوانی هستی توصیه‌هایی می‌گویم و می‌دانم کاملاً آن را دریافت می‌کنی"
مدیر بنیاد نهج‌البلاغه  افزود: امام ادامه دادند که " فرزندم به دامن قرآن پناه ببر و از علوم قرآن استفاده کن و حلال و حرام و علم زندگی را از قرآن بخواه؛ چرا که کسی با مفاهیم قرآن آشنا باشد در زندگی در جا نمی‌زند"
وی افزود: خطری که جامعه را از آغاز تا انجام تهدید می‌کند توطئه‌های دشمنان است. من می‌ترسم که این فتنه‌ها که برخاسته از شهوات و هواهای نفسانی است جامعه را تباه کند. مواظب دشمن باشید که از راه‌های مختلف بر شما تسلط پیدا نکنند و تسلیم دشمن نشوید برای این که کیان خود را حفظ کنید؛ هم به مطالب علمی و هم به توطئه دشمن توجه کنید. 
در ادامه این نشست، دکتر مصطفی دلشاد تهرانی طی سخنانی اظهار داشت: موضوع بحث امروز من درباره جایگاه نهج‌البلاغه در دوره معاصر است. می‌خواهم این بحث را باز کنم که چرا امروزه تا این میزان ظلم، نفرت‌پراکنی و خشونت در جوامع شایع شده است و چرا بشر با وجود این همه پیشرفت‌های که در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی داشته، همچنان درد و رنج انسان کمتر نشده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم حدیث افزود: شاید یکی از عوامل اساسی این حال و روز انسان‌ها خود معیار و خود بنیاد شدن آنها باشد و این خودمحوری او را به جایی رسانده است که به خود و به طبیعت آسیب می‌رساند.
وی در ادامه اظهار کرد: امیرالمومنین در خطبه 88 نهج‌البلاغه از چنین مردمانی در عرصه محدود سخن گفته است. اما اینجا این سوال مطرح می‌شود که روحیه خودمدارانه و خودخواهانه تا کجا باید ادامه داشته باشد؟ آنچه انسان‌ها را با هم جمع می‌کند دیگرخواهی است.
این پژوهشگر سیره امیرالمومنین(ع) افزود: امام معتقد بودند انسان‌های خودمحور حاضر به اصلاح جامعه نیستند. امیرالمومنین در سیرت و اندیشه دردهای گوناگون فرد و جامعه را شناسایی و آسیب‌شناسی کردند، البته ایشان تنها دردها را بیان نکردند، بلکه درمان و راهکار هم ارائه دادند.
وی در ادامه افزود: در خطبه 176 امام یک درمان برای این امراض توصیه می‌کنند و می‌فرمایند: «اگر اخلاق را زیر پا بگذارید و بشکنید جامعه به سامان نخواهد شد». اگر قرار است انسان‌ها از تکبر، خودخواهی و خودمعیاری نجات پیدا کنند راهش این است که ادب داشته باشند. فقدان ادب و اخلاق سبب و ریشه هر شری است و اگر قرار است سیاست، حکومت و اقتصاد درست شود باید بر مبنای اخلاق استوار باشد.
دکتر دلشاد تهرانی اظهار کرد: امام در خطبه قاصعه می‌فرماید: «بر انسان اخلاقی بودن تعصب بورزید، نه بر خودخواهی و تنگ‌نظری». امام همچنین می‌فرماید ما در مسیر اخلاقی شدن نیاز به ترازو داریم. امیرالمومنین خود بهترین ترازو است.
وی در پایان گفت: خطبه 140 نهج‌البلاغه -بر اساس نسخه صبحی صالح- را بخوانید. در این خطبه امام توصیه می‌کند که اگر می‌خواهید جامعه درست شود با گذشت رفتار کنید، نه با کینه و آزار دادن. در واقع ایمان کسی راست نمی‌شود مگر اینکه قلب او راست شود و قلب کسی راست نمی‌شود، مگر اینکه زبانش راست شود و تا زمانی که دروغ و ریا در جامعه است، امید به اصلاح وجود ندارد.
حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در ادامه نشست عنوان نمود: مواجهه ما با نهج‌البلاغه تاریخی است و زنده نیست. برای توضیح بیشتر این مسئله مثالی را خدمت شما عرض می‌کنم اگر به رفتارهای یک تازه مسلمان دقت کنیم متوجه ذوق و شوق آنها می‌شویم. آنها وقتی به قرآن مراجعه می‌کنند گمان می‌کنند قرآن همین امروز نازل شده است.
وی در ادامه گفت: روایاتی داریم که در آنها بیان شده که به گونه‌ای قرآن را تلاوت کنید که گویی به تازگی نازل شده است، اما متاسفانه مواجهه ما با نهج‌البلاغه و قرآن این‌گونه نیست و به همین دلیل مواجهه ما زنده نیست. اینکه احساس کنیم نهج‌البلاغه زنده است و برای امروز انسان سخن دارد بسیار با اهمیت‌تر از این است که تنها آن را یک کتاب زیبا برای گوشه طاقچه بدانیم.
وی در پایان گفت: همواره می‌گویند ای زنان چرا از فاطمه زهرا(س) تبعیت نمی‌کنید، ولی هیچ گاه نمی‌گوییم ای مردان چرا از امیرالمومنین تبعیت نمی‌کنید. مردان ما چقدر مانند علی(ع) هستند که توقع داریم بانوان ما چونان حضرت فاطمه(س) باشند.
در ادامه مراسم، رونمایی از کتاب صوتی "از پارسایان برایم بگو"(ترجمه شرح گونه از خطبه متقین) ترجمه و تالیف آیت الله سید جمال الدین دین پرور صورت گرفت. این کتاب صوتی به عنوان هدیه به کلیه شرکت کنندگان اهدا شد.
منبع دومین دوره مسابقه کتابخوانی نهج البلاغه کتابی با عنوان "پندهای کوتاه از نهج البلاغه" تالیف آیت الله سید جمال الدین دین پرور نیز به صورت رایگان در اختیار متقاضیان ثبت نام این دوره از مسابقات قرار داده شد.

              
            
            
 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو مطالب