اخبار
 

    به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور مرکز ورامین، اولین نشست تخصصی توسعه پایدار شهرستان قرچک با حضور مهندس مرسلپور فرماندار قرچک، دکتر شهریور مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران، دکتر قاهری مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران، دکتر عسگری رییس دانشگاه پیام نور مرکز ورامین و رؤسا و مدیران دستگاههای دولتی شهرستان قرچک در کانون ملائک برگزار شد.

   در این  نشست، دکتر سهراب عسگری رییس دانشگاه پیام نور مرکز ورامین ابتدا توسعه را به مثابه یک فرآیند دارای روندهایی برشمرد و  به تشریح آنها پرداخت.

 ایشان اهمیت موضوع آب در بحث توسعه جوامع را یادآور شد و دو عامل افزایش جمعیت و بهره برداری غلط از منابع را بسیار تهدیدکننده دانست و افزود : واقعیت های جغرافیای طبیعی شهرستان قرچک با تأکید بر عنصر آب است و افت سطح سفره های آّب در سالهای اخیر بسیار نگران کننده است و یکی از راهکارها تغییر الگوی تولید محصولات کشاورزی با توجه به وضع نگران کننده منابع آبی است و این موضوع در الگوهای توسعه ای شهرستان باید لحاظ شود.

        دکتر عسگری در ادامه واقعیت های جغرافیایی شهرستان را برشمرد و افزایش جمعیت و مهاجرت در سالهای اخیر و تأثیرات تراکم جمعیت و افزایش بار در واحد سطح و انباشت مصالح و همچنین برداشت های بی رویه از سفره های زیرزمینی و تخلیه این سفره ها را از جمله عوامل فرونشست های اخیر در دشت ورامین و قرچک عنوان نمود.

وی  در ادامه، راهکارهای کاربردی برای جلوگیری از بوجودآمدن بحران در آینده و نیز ارکان الگوهای توسعه ای شهرستان را حول محور شاخص هایی از جمله: کنترل منابع موجود آب، پرهیز از شکل گیری و گسترش صنایعی که مصرف آب زیاد دارند، اصلاح شیوه های کشاورزی و آبیاری، جلوگیری از فرسایش خاک و  حفظ پوشش های گیاهی و جنگلی و منابع طبیعی بیان کرد.


             

 

 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو مطالب