اخبار
 
    
                                                                                                                  
              
روابط عمومی دانشگاه پیام نور واحد ری از پژوهش  اثر ضدالتهابی گیاهان بر روی تورم مفاصل خبر داد.
به نقل از روابط عمومی این دانشگاه،  دکتر حسین مقصودی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور واحد ری دلیل این پژوهش را شیوع بیماری تورم مفصل عنوان کرد که یکی از مشکلات شایع جامعه ماست و بویژه در خانم ها بخاطر ساییدگی استخوان های مفاصل رو به افزایش است.
درمان هایی که برای این بیماری تجویز می شود کورتن و داروهای غیر کورتونی اند که عوارضی مثل ناراحتی کبد،کلیوی و زخم معده ایجاد میکنند و مصرف این داروها با توجه به طولانی بودن دوره درمان از زمان تشخیص تا بهبودی کامل، عوارض ثانویه را تشدید می کند.
در ایران طب سنتی در مورد این مسئله بسیار قوی بوده و تحقیقات فراوانی دارد و  استفاده از گیاهان دارویی به خاطر بی ضرربودن در دستور کار ماست.
در مرحله اول این پژوهش، گیاهان متفاوتی مثل سنجد ، زنجبیل، شیرین بیان و اسطوقدوس انتخاب شدند که باید گفت انجام این تحقیق با گیاهان یادشده در دنیا منحصر بفرد است.
پس از انجام مراحل مختلف آزمایشگاهی، به صورت مقایسه ای تاثیر عصاره و داروهای کورتونی و غیرکورتونی بر روی سلول هایی که شبیه بیماری یعنی افزایش سطح سایتوکین ها یا عوامل التهابی بودند، بررسی و  معلوم شد که عصاره اثربخش تر می باشد.در مرحله نهایی، ماده اصلی اسانس که دارای اثر ضدالتهابی می باشد مشخص و به یکی از شرکت های دارویی برای تولید ترکیب نهایی دارو سفارش داده شد و مجددا تاثیر آن بررسی و مشخص شد که این ماده نیز اثر ضدالتهابی دارد.
بزودی این پژوهش به نام دانشگاه پیام نور ثبت و همچنین بررسی های بیشتر از نقطه نظر تغییرات بیان ژن در هسته سلولی مبتلا به منظور بررسی احتمال تغییرات ژن به دنبال استفاده از این ترکیبات انجام خواهد شد.
گفتنی است، در حال حاضر دانشجویان رشته ژنتیک و بیوشیمی دانشگاه پیام نورمرکز تهران شرق و اصفهان و  همچنین دانشجویان دوره دکتری بیوشیمی دانشگاه پیام نورمرکز تهران شرق برای انجام پایان نامه بر روی این موضوع فعالیت می کنند.
 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو مطالب