اخبار
1397/3/19 شنبه
نشست نظریه پردازی علمی قرآنی
دومین نشست دانشگاه پیام نور استان تهران در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد

.

 دومین نشست دانشگاه پیام نور استان تهران با عنوان "نظریه پردازی علمی قرآنی" باحضور دکتر رضایی اصفهانی برگزار شد.

عضو علمی جامعه المصطفی در این نشست، آیات علمی قران کریم را در جهار دسته برشمرد:  

نخست، اشارات علمی که آیات قرآن مباحثی را بیان می کند که به طبیعت و مباحث علوم انسانی اشاره دارد؛ اما نکته علمی خاصی را بیان نمی کند. مانند:خلقت شتر.آسمان.زمین. این آیات انسان را به تفکر واداشته و حس کنجکاوی او را تقویت کرده و موجب رشد علمی بشر می شود.

دسته دوم، .آیاتی که شگفتیهای علمی را بیان می کند؛ یعنی نکته علمی در بر دارد ولی در حد اعجاز نیست. مانند:حرکت کوهها و زمین.

دسته سومبیان اعجاز های علمی بیان شده در قرآن کریم.  جمله های علمی که در قرآن آمده و بعد از آن کشف شده. خبرهای علمی که قبلا نیامده است.مانند زوجیت عام موجودات در سوره شوری آیه 29 و  لقاح ابرها.

دسته چهارم، نظریه پردازی علمی است؛ یعنی خبر دادن قرآن از وقایع علمی قبل از تأیید آن در علوم. این علوم میتواند مورد پژوهش قرار گیرد.

در علم ابتدا نظر به صورت نظریه مطرح می شود و سپس در مورد آن دلایل می آید و اثبات می شود. اما در قرآن کریم حقیقت علمی مطرح می شود و لو اینکه هنوز کشف نشده باشد؛ لذا تسامحاً به آن نظریه گفته میشود و إلّا باید گفت حقایق علمی.قرآن حقایق علمی را به صورت خبر بیان می کند.

وی در ادامه به نمونه هایی حوزه های علوم طبیعی از جمله: کیهان شناسی(شوری آیه 29)، وجود موجود ات زنده در آسمان ها (طلاق آیه 12)، اشاره به هفت آسمان( ابراهیم آیه 33)، مسخّر شدن خورشید وماه، زیست شناسی(نمل آیه18)سخن گفتن حیوانات با یکدیگر و انسان و سخن گفتن حیوانات با انسان( نمل آیه 22) اشاره کرد.

دکتر رضایی اصفهانی به حوزه های نظریه پردازی قرآن در علوم انسانی پرداخت و اظهار داشت: قرآن مبانی را تغییر می دهد و گاهی اهداف را عوض می کند.مبانی علم این است که انسان به صورت جسم و روان است.ولی قرآن فرموده انسان مرکب است از روح و خلیفة الله است و تربیت بر اساس قرآن شامل تربیت جسمی،علمی،اجتماعی و  تربیت روحی است.چون انسان روح دارد.

وی در ادامه به انسان شناسی قرآن(روح الهی..خلیفة الهی، جهان شناسی قرآن(جهان انسانی،ملائکه،جنّیان، معرفت شناسی(معرفت تجربی،عقلی،وحی،الهی)در علوم اشاره کرد و پیرامون ارزش شناسی خاطر نشان کرد: اگر قرآن کریم فرموده جهاد ارزش است، باید ایمان و تقوا را افزایش داد؛  زیرا جهاد منهای قرآن خشونت می شود.

این نشست با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمود نبوی؛ مسوول نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری، مسوولان  دانشگاه پیام نور و بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.




 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر